Jakt och fiske byn


Våran by är helt självförsörjande. Vi odlar kol, korn, tomater, potatis, morot, jordgubbar, äpplen, majs, päron, vete och spannmål. Vi har en kvarn, en sjuk stuga på vise ö som den gammlaste i byn bor på. I våran by så har vi djur. Vi har grisar, kor, får, hästar, getter, kaniner, hundar, ankor, gäss, höns, oxar, bin och katter. Av djuren så får vi ägg, läder, mjölk, kött, ull, bacon och honung. Byn har också vägar som man endast kan åka med häst och vagn på. Vi har också hus som vår bybor bor i.






fredag 5 februari 2016

Mitt dröm yrke


Mitt dröm yrke 
Det man får göra som bonde är att mjölka, odla, skörda, mata djur laga maskiner som en traktor.
Det jag tycker är kul är att vara med djuren på gården. 
Jag gillar yrket för man har djur och det är trevligt med söta små djur som kaniner, katter och lamm.
Det som är jobbigast gror på om maskiner går sönder eller om man har sten på gården så man måste plocka  sten. Det som ingår som bonde är att man ger mat åt sina djur och mjölkar om man har kor.
Arbetet börjar från morgon till kväll. Det är okej tycker jag på kvällen i alla fall. Men morgonen är inte så kul.
Man kan arbeta med andra men också själv. För mej går det både att arbeta med folk och inte det gror på hur mycket dom arbetar. Man får träffa sina djur varje dag och det är trevligt tycker jag i alla fall.
Det tråkigaste är om det är så att det finns sten på gården. Om man ska bli bonde så måste man va försiktig så man inte råkar hugga av ett finger tappa en hammare på foten men miljön är bra.
Jobben finns över allt som mjölka varje morgon, hugga ved, mata djuren och ge dom vatten.
Det är inte samma sak under hela året för på vintern skottar man snö och man måste på hösten ta in allt som kan gå sönder när det fryser och snöar. På sommaren ska man odla och skörda. 
Man kan kolla på sin pappa ifall han är en bonde och lära sig odla och hur man gör saker.
Ingångs lönen är hur mycket man säljer. Då ska jag jobba med nåt annat som är lönsamt.

 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar